Bio

patryk-zakrocki-portret

Lubię słuchać.

Lubię redukować całą przebogatą historię muzyki i jej szczytowe osiągnięcia do fenomenu jakim jest podrażnianie narządu słuchu za pomocą fal akustycznych.

Fal poukładanych w wyrafinowane bukiety przez specjalistów, którzy poświęcają temu życie. Drgania rozchodzące się w ośrodku sprężystym, odbijają się od przeszkód. Jak my lubimy te drgania! Mogą być drogą do wzbudzania emocji lub czysto intelektualnej satysfakcji.
Albo słuchanie fal poukładanych przez okoliczności – akustyczny obraz świata. Pejzaże albo zdarzenia dżwiękowe, którym to słuchacz może nadać formę utworu, odnajdując relacje muzyczne pomiędzy dźwiękami.

Dźwięk – ile niesie informacji nawet krótki, pojedynczy dźwięk. Jestem zwolennikiem koncepcji anegdoty wg. Luca Ferrari, ale bardzo ważne wydaje mi się umieć słyszeć uwolnione od znaczeń obiekty dźwiękowe Pierra Schaeffera. Nie tylko po to żeby badać proporcję szumu i charakter tonów, ale żeby znajdować swój stosunek emocjonalny do czystego fenomenu dźwiękowego.

Lubię prawdziwe dźwięki, wydobywające się z prawdziwych, istniejących fizycznie obiektów – instrumentów (Ludzie specjalnie je budują! niekiedy jeden instrument powoduje tylko jeden określony dźwięk), głosów i oczywiście dźwięków natury. Czy również odgłosów cywilizacji? Tak, basowe drony generowane przez rozgrzewane silniki samolotów to piękne fale o długich okresach, lubię też gwar – odgłosy życia ulicy w starych częściach miast, pozbawionych piętna motoryzacji. W odgłosach natury jest ciekawszy szum, bardziej miękki i bogatszy.

Kiedy słucham, sam kreując muzykę z dźwięków którę słyszę, i porównuję to do ludzkich kompozycji- stworzonych specjalnie i ujętych w wyrafinowane formy, zauważam intencję. Wydaje mi się ona najważniejszą różnicą. I najważniejszym powodem do publikowania muzyki. Jeśli nie tworzenie z intencją i w tym stanie, kiedy naprawdę muzyka sama płynie, to po co? Po cóż byłoby marnować tyle środków, energii i czasu na układanie tych fal akustycznych i czasu na słuchanie tych układanek?

Przecież słuchanie zajmuje czas, bo dźwięki żyją w czasie i to jest w ich naturze fascynujące. Można dzięki ich istnieniu obserwować bardzo precyzyjnie istotę czasu: nieobecność i nagle obecność i znów nieobecność.

Lubię słuchać czasu.

Patryk Zakrocki

Muzyk, improwizator, kompozytor, artysta dźwiękowy (ur. 1974 r. w Warszawie). Obecnie gra w duecie SzaZa i z gitarzystą Marcinem Olakiem, na skrzypcach lub altówce, oscylatorze i elektrycznej mbirze, zmienia melodyjki w starych pozytywkach i współtworzy dwa wyjątkowe projekty własnego pomysłu: Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego i Kino Dźwięku.

Patryk Zakrocki zajmuje się muzyką kameralną, elektroakustyczną i szeroko pojętym słuchowiskiem. Dyryguje zespołami improwizatorów i sam improwizuje i komponuje. Opublikował 12 albumów płytowych, w tym dwa solowe. Jest autorem muzyki do spektakli teatralnych i filmów fabularnych, animowanych, dokumentalnych, krótkometrażowych i niemych. Wśród tych ostatnich znalazły się etiudy studenckie Romana Polańskiego, filmy eksperymentalnie Themersonów i animacje lalkowe Władysława Starewicza. Autorska ścieżka dźwiękowa napisana do obrazów, poza licznymi pokazami w Europie, była do tej pory prezentowana w Stanach Zjednoczonych, Islandii, Urugwaju, Chinach i Japonii.

Patryk Zakrocki prowadził cykl koncertów Galimadjaz, współtworzył „Inwazję dźwięku” w Zachęcie, prowadził znany ze słuchowisk Zakład Produkcji Dźwięku. Jako improwizator wystepował z Pawłem Szamburskim, Fredem Frithem, Kazuhisa Uchihashi, Tetuzi Akiyama, Norbertem Kubaczem, Raphaelem Roginskim, Michałem Górczyńskim, Noelem Ackchote, Paulem Brody, Alanem Bernem, Maciem Morettim, Hubertem Zemlerem, Michaelem Zerangiem i wieloma innymi wybitnymi muzykami!

Nagrody i dotacje

Dotacja na projekty artystyczne w roku 2010 i 2012 dla SzaZa Szamburski/Zakrocki
Miasto Stołeczne Warszawa

Nagroda Ministra Kultury za muzykę do spektaklu „Utwor Sentymentalny dla Aktorów, 2009

Wyróżnienie za muzykę SzaZa Szamburski/Zakrocki i Grand Prix „Utwór Sentymentalny dla Aktorów”
Kontrapunkt, 2009, Szczecin

2 Nagroda za kompozycję na Międzynarodowym konkursie kompozytorskim w Poznaniu za utwór „Fabryka Cukierków”,
Poznań 2006

Nagroda za muzykę oryginalną za Teatr TVP „Fryzjer” na Festiwalu Dwa Teatry
Sopot 2004